در هم آمیختن DNA جانوران یا جانور تراژن

افزودن ژن های گونه ای از جانوران به مولکول دی ان ای گونه ای دیگر موجب به وجود آمدن جانور تراژن می شود .امروزه افزودن دی ان ای جدید به سلول های تخم بارور شده ی یک جانور کار چندان آسانی نیست .بیش تر وقت ها سلول های تخم تغییر یافته می میرند یا مولکول دی ان ای جدید را نمی پذیرند .اما آن دسته از سلول های تخم را که زنده می مانند و فرایند تقسیم سلولی را آغاز می کنند در رحم جانور ماده می گذارند تا رشد کنند .موجودی که به این ترتیب به دنیا می آید جاندار تراژن نام دارد .

چرا این کار را انجام می دهند ؟

جانوران تراژن را برای افزایش بازده اقتصادی در صنعت دامداری به وجود می آورند .مثلا گاوهایی که گوشت بیش تر و بهتری دارند و گوسفندانی که پشم بیش تری تولید می کنند . از هدف های انجام این کار است .این جانوران را به گونه ای اصلاح ژنتیکی می کنند که پروتئین هایی انسانی تولید کنند .گوسفندان و گاوهایی که ژن انسان در مولکول دی ان ای آن ها وارد می شود شیری را که تولید می کنند محتوی پروتئین مورد نیاز انسان است . سپس این پروتئین ها را میتوان استخراج کرد و به افرادی تزریق کرد که سلول های شان نمی تواند به طور طبیعی آن پروتئین را تولید کنند . مثلا در شیر بز هایی که اصلاح ژنتیکی شده اند نوعی پروتئین ضد انعقاد خون وجود دارد . دانشمندان قصد دارند با وارد کردن ژن های انسان در مولکول دی ان ای گاوها نوعی شیر شبیه به شیر مادر تولید کنند .

از فناوری اصلاح ژنتیکی در صنعت هم می توان استفاده کرد . برای تهیه کابل هایی که مقاوم تر از کابل های فولادی هستند  ژن عنکبوت را به مولکول دی ان ای گاو اضافه می کنند . شیری که از این گاو به دست می آید دارای نوعی پروتئین است که ساختار تار ابریشمی عنکبوت را می سازد . پس از استخراج این پروتئین از شیر و طی فرایند هایی که انجام می گیرد از این رشته تار پروتئینی نوعی کابل بسیار مقاوم ساخته می شود .

ساختن اندام های انسان :

ژنتیک دان ها امیدوارند که بتوانند اندام های جانوران را مانند کبد یا کلیه به انسان های نیازمند پیوند بزنند .در حالت عادی بدن انسان اندام پیوندی جانوری را پس می زند اما اگر این اندام دارای برخی از ژن های انسان باشد احتمال پس زدن آن بسیار کاهش می یابد . این روش هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد . اگر روزی بنا باشد از اندام جانوری برای پیوند به انسان استفاده شود  به احتمال زیاد اهدا کننده ی عضو خوک خواهد بود . چرا که اندام های خوک و انسان تا حدود زیادی هم اندازه و هم شکل هستند .

سلول های بنیادی :

سلول های بنیادی نخستین سلول هایی هستند که هنگام فرایند تقسیم سلولی از یک سلول تخم بارور شده به وجود می آیند . ژنتیک دان ها در رویاندن اندام های جدید از راه کشت سلول های بنیادین موفقیت های بسیاری به دست آورده اند . مثلا از سلول های بنیادی گاو در شرایط آزمایشگاهی برای رویاندن کلیه گاو استفاده می کنند . از طریق این پژوهش ها ی آزمایشگاهی در مورد رویاندن سلول های بنیادی جانوران می توان به رویاندن اندام های مختلف انسان از سلول بنیادی انسان دست یافت .