آنزیم تک پلیمراز (Taq DNA Polymerase)

تک پلی مراز یا  Taq، یک پلی مراز مقاوم در برابر حرارت است که در PCR استفاده می شود .

برای اولین بار از باکتری    Thermus aquaticus که در چشمه های آب گرم زندگی می کند جدا گردید .

Taq پلی مراز اولین آنزیمی بود که به عنوان آنزیم پایدار در حرارت ناشی از عملیات PCR ( در 95 درجه سانتیگراد برای 40 دقیقه ) شناسایی گردید .

یکی از مشکلات بسیار مهمی که آنزیم Taq پلی مراز دارد اینست که مانند سایر پلی مرازها از خاصیت اگزونوکلئازی اصلاح خطاهای جاگذاری نوکلئوتیدها در جهت ‘3 به ‘5 برخوردار نیست .

پس نمی توان در آزمایشاتی که مربوط به مولکولار کلونینگ است از این آنزیم استفاده کرد ، چون ممکن است بر اثر خطاهای جاگذاری ، توالی مشابه رشته قبلی را به ما ندهد ( خطاها یک به 10000 است ) . به طور کلی عامل 16% جهشهای نقطه ای در 1 Kb رشته DNA  است . Taq پلی مراز می تواند 1 Kb رشته DNA را در عرض 30 ثانیه در دمای 72 درجه سانتیگراد تکثیر کند .

همچنین Taq پلی مراز می تواند قطعاتی را با دنباله آدنینی تولید کند . این موضوع در TA کلونینگ کاربرد دارد ، جایی که یک وکتور مثل پلاسمید ( که دارای قطعه تیمین و دنباله آدنینی است که بوسیله PCR بوجود آمده ) برای کلونینگ استفاده می شود .

در بعضی موارد DNA – Pfu پلی مراز بجای Taq پلی مراز و یا به همراه آن استفاده می شود . این آنزیم بیشتر از Taq پلی مراز مقاوم به گرما بوده و درصد خطاهای آن نسبت به Taq پلی مراز بسیار کمتر است و توانایی پروفریدینگ ویا به اصطلاح خاصیت تصحیح خطاها را از ‘3 به ‘5 دارا می باشد .

شایان ذکر است که Pfu پلی مراز را از  Pyrococcus furiosus استخراج می کنند .