Ecological Genetics

ژن اکولوژی

یکی از زمینه­ های تحقیقی است که در مورد ارتباط موجود زنده با محیط اطراف بحث می کند که این ارتباط بر اساس خصیصه های مولکولی و ژنتیکی است.

برای ژن اکولوژی دو نوع تعریف وجود دارد:

1-   تعریف کلاسیکال (سنتی)
2-   تعریف مدرن
آقای فورد، اکولوژیک زنتیک را اینگونه تعریف کرد: تغییرات و تنظیمات و آراپته شدن (خوپذیری) یک جمعیت وحشی به محیط اطرافشان – این تغییرات بر اساس خصیصه های ژنتیکی یک موجود زنده در طول زمان متفاوت بوجود آمده است.
در تعریف کلاسیکال (Classical) (1956) فقط جمع­ آوری نمونه ­ها و بررسی موفولوژیکی و فیزیولوژیکی و فتوتیپی بود ولی در تعریف مدرن، محقق نمونه هایی را از محیط جمع آوری نموده و نه تنها بصورت موفولوژیکی دسته­ بندی می­ کند بلکه از متدهای آزمایشگاهی و روشهای مولکولی هم برای بدست آوردن نتایج استفاده می­ کند و از دانسته­ های مولکولی و ژنتیکی هم در این دسته­ بندی کمک می­ گیرد. در ساختن اکولوژیکال ژنیتکس بحث تکامل(Evolution)بسیار مهم است و ارتباط تنگاتنگی با تکامل وجود دارد. اگر موجود را بررسی کنیم که چگونه با محیط اطراف آراپته شده (خو گرفته) و ارتباط خوبی جهت فیت شدن با محیط برقرار کرده باید ارتباط تکاملی موجود با محیط را بررسی کنیم به واسطه اینکه تکامل یک بازوی بسیار مهم در تکمیل نتایج و آزمون هایی است که در مباحث ژن اکولوژی بررسی می­ شود. در بررسی اولیه کلاسیک مورد استفاده بود که مربوط به هرباریوم می شد و هنوز مباحث مولکولی مطرح نبود.

Evolution:

مطالعه تغییرات در فراوانی آلل­ها (توالی آلل­ها) و تنوعات ژنتیکی جمعیت­ ها است. تغییرات در مقدار، نوع (تیپ) و توزیع منابع ژنتیکی. نظریه داروین ارتباطی با قوانین مندل دارد. تغییرات در فراوانی نسبی صفات فنوتیپیکی می ­تواند ارتباط محکمی با تغییرات در فراوانی نسبی آلل­ها مؤثر (کنترل­ کننده) در آن صفات داشته باشد. پس ارتباط با ژنها دارد. ارتباط فنتیکی با ژنهای کنترل­ کننده­اش دارد. و ارتباط بین صفات متمایز با ژنوتیپ (نقشه ژنتیکی) موجودات وجود دارد.

تکامل ژنتيکی:

بر روی جمعیت ها بررسی می کنیم نه افراد.

جمعيت:

مجموعه (گروهی) افرادی که در یک محل بتوانند زندگی کنند و زادآوری نمایند. (مجموعه افراد از یک گونه خاص که در یک منطقه (محل) خاص زندگی کنند و بتوانند با هم زادآوری داشته باشند.

ژنتيک جمعيت (Population Genetics) :

مطالعه ترکیبات ژنتیکی جمعیت های بیولوژیکی که تغییرات در ترکیبات ژنتیکی این جمعیت ها تحت تأثیر فاکتورهای تکاملی است.

ژنتيک کمی (Quantitative Genetics) :

مطالعه کمی صفاتی که دارای تناوب؟ (پیوستگی) هستند که معمولاً با تعدادی ژن ها کنترل می شود و همچنین با فاکتورهای محیطی (تنوعات محیطی). مثلاً اگر صفتی بر اثر اتفاقی بروز کرده باشد دنبال شدنی نیست پس ژنتیک کمی نیست. ژنتیک کمی توسط ژنها کنترل می شود نه یک ژن.