انقلاب سبز ( دکتر مهدی خزاعی)

انقلاب سبز زیست فناوران رنا

انقلاب سبز

انقلاب سبز توسط Norman Borlaug, Monkombu Swaminathan وGurdev Khush سبب انتقلابي نو در عرصه کشاورزي در جهت افزايش غذا در اواخر قرن بيستم شد.

جهش ناگهاني در توليد محصولات کشاورزي از تلفيق دو فاکتور موثر اصلاح ژنتيک محصولات و مديريت جديد مزارع حاصل گرديد.

در بسياري از کشور­ها، توليد غذا نسبت به تقاضاي آن افزايش چشمگيري پيدا کرد که اين خود عاملي جهت کاهش هزينه توليد و حمايت از مصرف کنندگان گرديد.

هر چند که کشاورزي جديد، غذاي مورد نياز جمعيت کشورهاي توسعه يافته را تامين نموده، اما اين امر منجر به ايجاد دو مشکل اساسي گرديده است.

اول اينکه بهره برداري زياد از نهادهاي کشاورزي که سبب افزايش بازده کيفيت محصول گرديده و نيز توليد بالا سبب کاهش قيمت محصول در بازارهاي بين المللي مي شود, که خود عاملي جهت کاهش علاقه کشاورز به توليد و هدفي براي دولتمردان جهت کنترل بازار مي شود.

در عرض 50 سال گذشته، جمعيت جهان افزايش چشمگيري از 2.5 ميليارد به 6.1 ميليارد نفر داشته است که انتظار مي رود تا سال 2100 جمعيت ساکنان زمين به 9.1 ميليار نفر برسد.

بيشترين افزايش جمعيت در کشورهايي که فقر، کاهش در آمد سرانه و مشکل غذا از معضلات جدي آن جوامع است اتفاق مي افتد.

هر شب حدود 800 ميليون نفر از مردم جهان گرسنه و يا با سو تغذيه به رختخواب مي روند و 5/1 از جمعيت کل زمين (حدود 1.2 ميليارد نفر) درآمد کمتر از يک دلار در روز دارند.

زمين­هاي بکر و مستعد کشاورزي مورد ساخت و ساز مسکن و توسعه شهرنشيني و يا به شکل مناطق صنعتي و توليدي تغيير مي يابند.

کشورهايي که نصف جمعيت دنيا را به خود اختصاص داده­اند با مشکل کم آبي مواجه هستند که خود عامل محدود کننده غذا است.

در کشورهاي ديگر به غير از فاکتورهاي حياتي آب، کمبود زمين مستعد براي کشاورزي نيز به مشکلات کشاورزي در توليد غذا مي افزايد.

بسياري از دانشمندان علوم کشاورزي که از مکتب­هاي Borlaug, Swaminathan و Khush الهام گرفته­اند معتقدند که افزايش بازده توليد و کيفيت منحصر بفرد, کاهش هزينه توليد و نيز کاهش آسيب به فاکتورهاي ضروري کشاورزي مانند آب و خاک با بکارگيري روش­هاي اصلاح ملکولي نباتات و بيو تکنولوژي کشاورزي حاصل مي گردد.

توجه به گياهان تراريخته يکي از فاکتورهاي مهم در توسعه اين تکنيک است.

بين سال­هاي 1996 تا 2002 زمين­هاي زير کشت گياهان تراريخته از 1.7 ميليون هکتار به 58.7 ميليون هکتار افزايش داشته که 6 ميليون کشاورز در 16 کشور دنيا در توليد آن سهيم بوده­اند که از اين مقدار، 3/1 از اين محصولات در کشورهاي در حال توسعه توليد شده است.

موسسه  Borlaug بر اساس توسعه دانش و تخصص بين المللي جهت بالا بردن قابليت اصلاح ملکولي بنا شده­ است.

اين موسسه فعاليت­هاي عميقي علمي جهت برآورد نياز­هاي علمي دانش آموزان و محققان در سرتاسر دنيا داشته است.